Uchwała nr 116/18
Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 10 lipca 2018 r.
w sprawie nadania statutu samorządowej instytucji kultury pod nazwą „Muzeum Mazowieckie w Płocku”
Na podstawie art. 18 pkt 20 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2018 r. poz. 913 i 1000), w związku z art. 6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2018 r. poz. 720) — uchwala się, co następuje:
§ 1.
Nadaje się statut samorządowej instytucji kultury pod nazwą „Muzeum Mazowieckie w Płocku”, w brzmieniu stanowiącym załącznik do uchwały.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Województwa Mazowieckiego.
§ 3.
Z dniem wejścia w życie uchwały traci moc statut Muzeum Mazowieckiego w Płocku, w brzmieniu określonym w załączniku do uchwały nr 22/13 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 18 lutego 2013 r. w sprawie nowego brzmienia statutu samorządowej instytucji kultury pn. „Muzeum Mazowieckie w Płocku” oraz umowy dotyczącej utworzenia Muzeum żydów Mazowieckich” jako oddziału Muzeum Mazowieckiego w Płocku oraz jego współfinansowania przez Województwa Mazowieckie, Gminę Miasto Płock i Stowarzyszenie Synagoga Płocka w Płocku.
§ 4.
Uchwała wchodzi w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Mazowieckiego
Tomasz Kucharski
---------------------------------------------------------------------------
Uzasadnienie
Projekt uchwały w sprawie nadania statutu samorządowej instytucji kultury pod nazwą Muzeum Mazowieckie w Płocku” związany jest z utworzeniem dwóch nowych oddziałów, wchodzących w skład tego muzeum, tj.: Muzeum Wisły Środkowej i Ziemi Wyszogrodzkiej oraz Skansenu Osadnictwa Nadwiślańskiego w Wiączeminie Polskim. Załączony projekt statutu, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach, został uzgodniony z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Załącznik do uchwały nr 116/18 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 10 lipca 2018 r.
Statut
Muzeum Mazowieckiego w Płocku
Rozdział 1
Nazwa, teren działania, siedziba
§ I.
Muzeum Mazowieckie w Płocku, zwane dalej „Muzeum”, działa w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2018 r. poz. 720);
2) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 862 oraz z 2018 r. poz. 152 i 1105);
3) aktu przejęcia z dnia 18 grudnia 1949 r. Muzeum Mazowsza Płockiego, działającego od 1821 r., własność Towarzystwa Naukowego Płockiego, na rzecz Ministerstwa Kultury i Sztuki;
4) niniejszego Statutu.
§2.
Muzeum jest samorządową instytucją kultury, wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Samorząd Województwa Mazowieckiego pod nr 13/99.
§3.
Siedzibą Muzeum jest miasto Płock, a terenem jego działania obszar Rzeczypospolitej Polskiej i zagranica.
§4.
1 . Organizatorem Muzeum jest Samorząd Województwa Mazowieckiego.
2. Muzeum posiada osobowość prawną.
3. Bezpośredni nadzór nad Muzeum sprawuje Zarząd Województwa Mazowieckiego.
4. Ogólny nadzór nad Muzeum sprawuje minister właściwy ds. kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
§5.
Muzeum używa okrągłej pieczęci z wizerunkiem orła ustalonym dla godła Rzec Polskiej oraz nazwą w otoku „Muzeum Mazowieckie w Płocku".
Rozdział 2
Zakres działania
§6.
1. Muzeum gromadzi, przechowuje, konserwuje, opracowuje dobra kultury narodowej, w szczególności w obszarze:
1) sztuki, głównie secesyjnej oraz art. déco, w zakresie malarstwa, grafiki, rzeźby, rzemiosła artystycznego (biżuterii, mebli, metalu, ceramiki, szkła, tkaniny, ubiorów i akcesoriów mody);
2) archeologii - ceramiki, militariów, biżuterii, rzemiosła, myślistwa, zbieractwa; 3) etnografii - rzeźby, malarstwa, stroju, ceramiki, plecionki, mebli, kowalstwa, wycinanki, plastyki, obrzędowości, narzędzi;
4) historii i sztuki regionu płockiego - fotografii, kartografii, archiwaliów, pocztówek, militariów, odznaczeń, sfragistyki, falerystyki, weksyliów, malarstwa, grafiki, rzeźby, rzemiosła;
5) numizmatyki - monet, plakiet, medali, medalionów, banknotów, pieniędzy zastępczych, papierów wartościowych, w tym secesyjnych, art. déco i płociana;
6) historii i kultury žydów mazowieckich, w tym w szczególności przedmiotów kultu religijnego, mebli, obrazów, grafik, fotografii, tkanin, rzemiosła artystycznego (w ramach działalności oddziału - Muzeum žydów Mazowieckich);
7) historii i kultury Ziemi Wyszogrodzkiej, w tym archeologii, etnografii, dziejów
žydów (w ramach działalności oddziału - Muzeum Wisły Środkowej i Ziemi Wyszogrodzkiej);
8) historii i kultury mieszkańców w pasie ziem nadwiślańskich na odcinku mazowieckim (w ramach działalności oddziału — Skansenu Osadnictwa Nadwiślańskiego w Wiaczeminie Polskim);
9) przyrody i geologii w zakresie tradycji Muzeum w Płocku;
10) innych obiektów i materiałów dokumentacyjnych z zakresu dyscyplin reprezentowanych w Muzeum.
2. Muzeum informuje o treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnia podstawowe wartości historii, nauki i kultury polskiej oraz światowej, kształtuje wrażliwość poznawczą i estetyczną, umożliwia kontakt ze zgromadzonymi zbiorami.
§7.
Muzeum realizuje zadania, o których mowa w S 6, w szczególności przez:
1 ) gromadzenie zabytków;
2) katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów;
3) przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo oraz magazynowanie ich w sposób dostępny dla celów naukowych;
4) zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody;
5) urządzanie wystaw stałych i czasowych;
6) organizowanie i prowadzenie badań naukowych;
7) prowadzenie działalności edukacyjnej;
8) popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę;
9) udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych;
10) zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji;
11 ) prowadzenie działalności wydawniczej.
§8.
W skład Muzeum wchodzą oddziały:
1) Muzeum Zydów Mazowieckich;
2) Muzeum Wisły Środkowej i Ziemi Wyszogrodzkiej;
3) Skansen Osadnictwa Nadwiślańskiego w Wiączeminie Polskim.
§9.
W realizacji zadań statutowych Muzeum może współpracować z polskimi i zagranicznymi muzeami, administracją rządową i samorządową, organizacjami pozarządowymi, instytucjami oświaty i kultury mediami, a także innymi osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej oraz osobami fizycznymi.
Rozdział 3
Organy zarządzające i doradcze oraz sposób ich powoływania
§ 10.
1 . Organem Zarządzającym Muzeum jest Dyrektor Muzeum, zwany dalej „Dyrektorem”.
2. Dyrektor zarządza Muzeum i reprezentuje je na zewnątrz.
3. Dyrektor jest powoływany i odwoływany przez Zarząd Województwa Mazowieckiego w trybie przewidzianym ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
§11.
1 . Dyrektor organizuje pracę Muzeum i odpowiada za całokształt jego działalności.
2. Do zakresu zadań Dyrektora należy w szczególności:
1) kierowanie sprawami związanymi z działalnością statutową i administracyjną Muzeum;
2) podejmowanie działań w sferze organizacyjnej i merytorycznej, zmierzających do funkcjonowania Muzeum na najwyższym poziomie;
3) sprawowanie nadzoru nad prawidłowym zabezpieczeniem i ochroną mienia Muzeum;
4) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem dyscypliny finansowej;
5) wydawanie zarządzeń;
6) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników
Muzeum oraz wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy;
7) przedstawianie Zarządowi Województwa Mazowieckiego planów rzeczowych i finansowych, sprawozdań oraz wniosków inwestycyjnych.
§ 12.
Dyrektor, zarządza Muzeum przy pomocy dwóch Zastępców Dyrektora, powołanych i odwoływanych przez niego, za zgodą Zarządu Województwa Mazowieckiego
§ 13.
1 . Przy Muzeum działa Rada Muzeum, której członków powołuje Zarząd Województwa Mazowieckiego.
2. Tryb powoływania Rady Muzeum, czas trwania jej kadencji, a także zakres jej działalności określa ustawa z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach.
3. Rada Muzeum liczy 10 członków.
4. Szczegółowy tryb pracy Rady Muzeum określa uchwalony przez nią regulamin.
§ 14.
1 . Dyrektor może tworzyć z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej połowy zatrudnionych w Muzeum muzealników - kolegia doradcze.
2. Kolegium może mieć charakter stały - wówczas kadencja jego członków trwa 2 lata lub może być utworzone dla realizacji konkretnego zadania - wówczas okres jego działania wyznacza termin wykonania zadania.
3. W skład kolegium mogą wchodzić doświadczeni pracownicy Muzeum oraz osoby spoza Muzeum, w liczbie określonej przez dyrektora w akcie o utworzeniu kolegium.
4. Liczba członków kolegium nie może przekroczyć 10 osób.
5. Kolegium wybiera spośród swoich członków przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego a także w miarę potrzeby sekretarza kolegium, który prowadzi dokumentację oraz obsługę kancelaryjno-biurową.
6. Posiedzenia kolegium zwoływane są przez przewodniczącego z własnej inicjatywy, z inicjatywy połowy składu członków kolegium lub na wniosek dyrektora Muzeum.
7. Kolegium formułuje opinie w kwestiach stanowiących przedmiot jego działania.
8. Opinie są przyjmowane zwykłą większością głosów przy obecności przynajmniej 50% członków kolegium, w głosowaniu jawnym.
§ 15.
Dyrektor, w drodze zarządzenia, po zasięgnięciu opinii Zarządu Województwa
Mazowieckiego oraz opinii działających w Muzeum organizacji związkowych i stowarzyszeń twórców, nadaje Muzeum regulamin organizacyjny, określając w nim w szczególności: strukturę organizacyjną Muzeum, zadania poszczególnych komórek organizacyjnych Muzeum, zadania kierujących komórkami organizacyjnymi Muzeum, zakres uprawnień i odpowiedzialności kadry kierowniczej Muzeum, zasady zastępowania osoby kierującej Muzeum w czasie jej nieobecności, a także zasady obiegu dokumentów i podpisywania pism w Muzeum.
§ 16.
1 . Zarząd Województwa Mazowieckiego może powierzyć zarządzanie Muzeum Zarządcy, w trybie przewidzianym ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Do wyboru Zarządcy stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.- Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 i 2018).
2. W przypadku powierzenia zarządzania Muzeum Zarządcy, wykonuje on odpowiednio uprawnienia i czynności przewidziane dla Dyrektora, o których mowa w § 10 ust, § 11, § 14 ust. 1, § 15, § 17 ust. 2 i 5 i § 18 ust. 1 i 2.
Rozdział 4
Źródła finansowania
§ 17.
1 . Muzeum prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
2. Podstawą gospodarki finansowej Muzeum jest plan finansowy ustalony przez Dyrektora z zachowaniem wysokości dotacji przyznanej przez Samorząd Województwa
Mazowieckiego. Plan finansowy sporządzany jest zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 oraz z 2018 r. poz. 62 i 1000).
3. Działalność Muzeum finansowana jest w szczególności z:
1) dotacji podmiotowych i celowych z budżetu Województwa Mazowieckiego lub budżetu państwa;
2) wpływów z realizacji zadań, o których mowa w S 6 ust. 1;
3) wpływów ze sprzedaży składników majątku ruchomego;
4) wpływów z najmu i dzierżawy składników majątkowych;
5) środków otrzymanych od osób fizycznych i prawnych oraz z innych zewnętrznych źródeł;
6) wpływów z prowadzonej przez Muzeum dodatkowej działalności, o której mowa w S 21 ;
7) kredytów i pożyczek po uzyskaniu zgody Zarządu Województwa Mazowieckiego.
4. Samorząd Województwa Mazowieckiego przekazuje Muzeum środki finansowe w formie dotacji:
1) podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów;
2) celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji; 3) celowej na realizację wskazanych zadań i programów.
5. Dyrektor jest zobowiązany do poszukiwania zewnętrznych źródeł finansowania, o których mowa w ust. 3 pkt 5.
§ 18.
1 . Do dokonywania czynności prawnych w imieniu Muzeum, w tym do składania oświadczeń woli w zakresie jego praw i zobowiązań majątkowych jest uprawniony Dyrektor.
2. Dyrektor może ustanowić pełnomocników do dokonywania czynności prawnych w imieniu Muzeum, określając zakres pełnomocnictwa.
3. Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury, o którym mowa w S 2, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.
§ 19.
Organem zatwierdzającym sprawozdania finansowe, w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2018 r. poz. 395, 398 i 650) jest Zarząd Województwa Mazowieckiego.
§ 20.
1 . Muzeum może prowadzić, jako dodatkową działalność inną niż działalność kulturalna, w zakresie zbieżnym z jego zadaniami statutowymi, polegającą na:
1) sprzedaży pamiątek, publikacji oraz innych wydawnictw;
2) organizowaniu imprez kulturalnych;
3) działalności instruktażowo - metodycznej;
4) prowadzeniu na terenie Muzeum małej gastronomii; 5) wynajmie pomieszczeń.
2. Środki finansowe uzyskane z dodatkowej działalności, o której mowa w ust. 1, wykorzystywane są wyłącznie na realizację zadań statutowych Muzeum.
Rozdział 5
Przepisy końcowe
§ 21.
Połączenia, podziału lub likwidacji Muzeum może dokonać Sejmik Województwa
Mazowieckiego na warunkach i w trybie przewidzianym w obowiązujących przepisach.
§ 22.
Zmiany w Statucie mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego nadania.
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Administrator
- Data udostępnienia w BIP: 2013-02-18 00:00:00
- Informacja zaktualizowana przez: Administrator
- Data ostatniej aktualizacji: 2021-01-04 13:21:46
- Liczba odsłon: 4615
- Historia dokumentu: